Friskvårdskompaniet

Aj aj aj...

Kategori: Träning

Träningsvärk eller fördröjd muskelvärk, är den smärta i musklerna som ofta framträder 24-72 timmar efter fysiskt arbete och går generellt bort inom 2-3 dygn.

Symtomen varierar från lätt ömhet till allvarlig och rörelsehindrande smärta. Smärtan framträder tydligast cirka 48 timmar efter utförd aktivitet, och avtar sedan därefter. Träningsvärken framträder tydligare efter excentriskt muskelarbete jämfört med muskelarbete som utförts med koncentriska rörelser. Detta eftersom excentriskt arbete frambringar en större påfrestning på muskeln.


Egentligen hör jag till gruppen av människor som gillar att ha träningsvärk! Jag brukar tycka det är ganska härligt, de känns att man tränat hårt lixom! Men... inte just nu! Inte idag! Inte igår heller! Men det är alltid värst på morgonen... jag känner mig typ 100år gammal när jag måste rulla ur sängen, ta stöd för att kunna sätta mig ner och ni kan ju bara tänka er hur de känns när jag ska ta på mig sockarna! Och... de är inte bara benen... hela ryggen oxå!!! Nåväl, imorgon lär de väl kännas bättre =) *hoppas*


//Jossan

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Måste bara säga det till dig jossan, alltid när man är på dina pass så tar man i mer än vad man trodde var möjligt för sig själv, för du är så peppande och duktig instruktör:)

    2011-06-17 | 15:01:37
  • Jossan säger:

    Tack snälla rara du! Det värmer att få höra =)

    2011-06-17 | 15:17:58

Kommentera inlägget här: