Friskvårdskompaniet

Linda Olsson om träning och graviditet!

Kategori: Gästbloggning




Träning och graviditet


Jag har haft lyckan att gå igenom två lättsamma graviditeter. Jag har sluppit illamående och smärtsamma foglossningar. Under min senaste graviditet höll jag igång med träning in i det sista och ledde mitt sista pass under v37.


I och med att jag höll mig i god fysisk form under graviditen, så gick det även snabbt för mig att komma tillbaka efter förlossningen. Min yngsta son är i skrivande stund 8 veckor och jag har i stort sätt inga känningar av varken förlossningen eller graviditeten.


Jag upprepar dock: jag har haft turen att ha lättsamma graviditeter. Däremot hade jag en ganska så stor mage (i stort sätt varje dag fick jag kommentarer om min så kallade ENORMA mage), men det gick bra att träna för det. De flesta pass vi har på Friskvårdskompaniet går att gravidanpassa, be instruktören om hjälp om du har svårt att hitta alternativ till övningar som inte känns bra.


Foglossningar beror på hormonella förändringar under graviditeten och det är något som alla gravida kvinnor får. Däremot är det långt i från alla som påverkas i någon större grad av dem. Träning kan förebygga smärtsamma foglossningar, om du har en stark ”korsett” och starka muskler runt bäckenet, så kan det hjälpa dig under graviditeten. Det finns även träning som kan upplevas smärtstillande om du har drabbats av smärtsamma foglossningar.


Vilken träning som kan hjälpa just dig under graviditeten vet bara du, däremot kan vi instruktörer hjälpa till och komma med förslag på övningar som kan passa just dig.


Mitt tips till dig som är gravid eller nyförlöst är att lyssna på kroppen. Bara du vet vad som känns bra för dig och din kropp. Det finns inget magiskt datum när du måste sluta träna, eller när du kan börja om att träna. Om du mår bra av att röra på dig, så är en graviditet eller förlossning ingenting som behöver hindra dig.


http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Motion-under-graviditeten/ finns bra information för dig som är gravid och vill träna, eller om du bara är nyfiken på mer fakta.


Ha det bäst, så hoppas jag att vi ses snart på gymet!


/Linda


Kommentarer

  • Emy säger:

    Hej Linda! vad roligt att bli uppdaterad om hur det är med dig! Jag ville bara skriva det att jag längtar till att få träffa dig igen och förhoppningsvis sticker du kanske fram huvudet då vi tar examen?



    I övrigt så fortsätter vi att kämpa! hejaheja !

    ha det så jättebra!!!

    kramar från Emy

    2011-05-25 | 14:11:56
  • Linda säger:

    Hej Emmy!



    Jag kommer och hälsar på i morgon på er mentortid och sedan har jag tänkt vara med på mentordagarna samt er examen så klart!



    Kram, Linda

    2011-05-25 | 18:56:54

Kommentera inlägget här: