Friskvårdskompaniet

Recept - Hälsolimpa

Kategori: Recept!

Det här brödet är bara hur gott som helst! Jag älskar det =) Så gott så att det i princip bara går att äta med smör! Så Susanne och ni andra, detta måste ni testa baka!
 
HÄLSOLIMPA
 
1 liter filmjölk
1½ msk apelsinmarmelad
2 dl russin
1½ dl sirap
 
0,7 dl socker
7 dl vetemjöl
8 dl grahamsmjöl
2 tsk bikarbonat
6 tsk bakpulver
 
200g i 60 min! Jag brukar lägga på folie efter ca 30 min, för jag gillar inte när toppen blir som en skorpa, men det gör man som man vill! Å självklart går det att ta mindre socker och sirap om man vill ha det lite nyttigare!
 
Det är superenkelt att göra!
- Smörj och bröa två avlånga formar.
- Blanda de torra ingridienserna
- Tillsätt fil, marmelad och sirap
- Rör ihop med en elvisp
- Sätt i russin och rör ihop lite snabbt
- In i ugnen =)
 
 
Ett tips! Jag brukar skära färdigt brödet i skivor å sen he allt i frysen, då blir det mycket enklare att ta fram å tina sen! 
 
Lycka till!
//Jossan
 

Kommentarer

  • Agnes säger:

    Riktigt gott och lättbakat bröd! Verkligen mumsigt med bara smör på! Bra betyg från en surdegsfreak - säg till om du vill prova surdegsbak sp får du lite grund av mig Jossan.

    Svar: Kul att du gillar det! Ja, absolut, det är alltid kul med nya recept =) så jag testar gärna!
    //Jossan
    friskvardskompaniet.blogg.se

    2012-08-05 | 21:47:23

Kommentera inlägget här: