Friskvårdskompaniet

Svar!

Kategori: Kommentar/Svar

Kommentar: Jag vill börja med att skriva att jag tycker att ni ledare på friskvårds är grymt duktiga. Jag tycker även om att ni ibland hittar på ytterliggare pass som löparskolan, boot camp, dansevent etc. Toppen! Jag försöker verkligen rekommendera er till personer som är osäkra på var i stan de ska träna!

Jag har dock några funderingar kring träning. Efter bodycombaten har vi kört mage och armar vilket jag tycker har varit fantastiskt. Jag har läst att det är som mest effektivt att göra dessa övningar när man ordentligt uppvärmd samt att man varit igång cirka 20 minuter. När man till exempel tränar core, bör inte den träningen kunna bli ännu mer effektiv och givande om man exempelvis kör ett cykelpass innan. Uppvärmningen är en aning kort tycker jag. Vidare är det även svårt att alltid kunna få plats på gymmets konditionsavdelning. Ni har ju ett combopass på Bodypump/cykel skulle det inte funka och testa göra ett dubbelpass av exempelvis Cykel/core? Jag tänker även om det bli någon fördel till att köra cykelpasset innan bodypump? Då är ju som sagt hela kroppen uppvärmd och styrketräningen ger kanske mer?

Jag kan ha missuppfattat detta helt. Och det skulle vara intressant att höra från er experter hur ni tänker kring denna fråga.

Ytterliggare har jag även en fundering kring det här med intervallträning. Jag har hört att det ska vara det bästa om man vill utvecklas och se bra resultat snabbt. Tänker att tabatan är egentligen den enda passet som innehåller det. Hur är tanken med intervallträningen?

Tacksam för svar


Svar: Hej Anna!
Ber om ursäkt för det sena svaret...
Vi får börja med att tacka så mycket, det värmer mycket att höra! Vi tycker det är jättekul att du trivs hos oss och att du gillar våra konvent!

Jag förstår om du tycker uppvärmningen på coren känns kort, men skulle vi ha längre uppvärmning skulle passet kännas otroligt kort eftersom det redan bara är 40 minuter! Så känner man att man behöver lite längre uppvärmning kan man absolut köra på t.ex crosstrainern 10 minuter innan! Och det finns ju även en liten konditionshörna uppe i första gymmet om det är fullt nere!

Vi har pratat länge om ett kombipass med core/cykel... det kommer nog dyka upp väldigt vädligt snart =)

Vi har valt att lägga Bodypumpen innan cykeln, bl.a eftersom det är mer teknik att tänka på under ett pumppass! Skulle man vända på ordningen finns det en risk att man tröttar ut sig under cykelpasset vilket kan leda till att tekniken blir försämrad under pumpen!

Intervallträning är en hel vetenskap... så där vet jag inte vart jag ska börja. Känns svårt att förklara det här, dessutom vet jag inte vilken typ av intervallträning du är intresserad av! Men i princip alla våra gruppträningspass är uppbyggda på intervallträning!
Hoppas du blev nöjd med svaren!

//Jossan


Kommentarer


Kommentera inlägget här: