Friskvårdskompaniet

God morgon!

Kategori: Allmänt

Men hej träningsvärk!

Fast jag kan faktiskt inte låta bli att tycka att det är ganska härligt, haha! =)
(Tack Tisdags-Tabata)
Jag vet inte om ni vill läsa men jag tänkte jag skulle skriva lite om varför man får träningsvärk! 
 

Det har gjorts en hel del forskning om träningsvärk. Värken uppkommer av hård träning så man kan säga att det är små mikroskador som uppstår på en liten del i musklen som kallas myofibriller och detta ger upphov till inflammation och smärta. Enligt nyare forskning har de kommit fram till att det inte är skador utan snarare tecken på uppbyggnad som gör muskelfibrerna starkare och längre!

 

Forskarnas teori till varför vi upplever "smärta" (träningsvärk) är för att muskelfibrer svullnar när detta inträffar och det gör att de ligger och skaver mot nervtrådar och artärer. Det är inte farligt att få träningsvärk men däremot bör det ses som ett resultat av överbelastning som inte bara berör muskulaturen utan även nervsystemet. Att ständigt få kraftig träningsvärk kan bli väldigt utmattande för kroppen och påverka din prestationsförmåga så detta är inget vi ska sträva efter hela tiden! Därför är det viktigt att vi ökar belastningen på träningen successivt så att kroppen hänger med!

 

Jag kan tycka att det bara är bra att få lite träningsvärk ibland - det är ett tecken på att muskeln blir starkare och byggs upp! 

 

 

Trevlig onsdag!

//Jossan

 

Kommentarer

  • Ann Kundqvist säger:

    Jodu Jossan. Tisdagens Tabata satt där den skulle. Du vet ju vad jag tycker om Tabata men se jag kommer att återkomma. En sabla träningsvärk i Triceps, rumpa och vader But I like it! Sedan kan vi ju ta och diskutera de där burpsen.

    Svar: Härligt att höra att det inte bara var jag! Klart du ska komma tillbaka ;p vi ses på tisdag igen!
    friskvardskompaniet.blogg.se

    2012-10-31 | 14:53:06

Kommentera inlägget här: