Friskvårdskompaniet

RECEPT!

Kategori: Recept!

Ugnsgröt
1dl fiberhavregryn
0,5 dl äppelmos
0,5dl mjölk
½ tsk kanel
1 msk russin
 
Blanda allt, smörj en liten form med kokosolja (eller nåt annat liknande) in i ugnen på 175g i 15-20 minuter! Servera med valfria tillbehör!
 
 
Musli
Här har jag inga mått... så de beror på hur mycke musli du vill göra... den håller sig i ca 3 veckor!
Men vad skulle jag tro.... ca. 2dl av allt (men kanske 1dl av sesam & linfrön.... å 3dl av dinkelflingorna)
Här kan man verkligen slänga i vad som helst typ, jag tog av de som jag hade hemma!
 
Havregryn
Dinkelflingor
Sesamfrön
Linfrön
Solroskärnor
Pumpafrön
Nötter (jag hade cashew, mandlar, hasselnötter & paranötter)
 
Blanda allt, häll ut ett lagom tjockt lager på en plåt med bakplåtspapper.... jag fick göra i två omgångar!
Blanda vatten & honung och häll över (ca 1dl av varje) rör om, sen in i ugn på 175-200g i ca 20-25 minuter beroende hur knaprigt & välgräddat du vill ha! Rör om var 5:e minut! När muslin svalnat rör du i kokosflingor! Om jag hade haft skulle jag oxå blandat i russin, det brukar bli ännu godare då ;p
 
 
Jossans hälsobröd
(detta är för 1 limpa)
 
2 dl mandelmjöl
2 dl havrekli
2 dl linfrön
1 dl sesamfrön
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 tsk brödkryddor
2 dl valfria nötter (typ cashew, mandlar, hasselnötter, paranötter)
 
1st mosad banan
5st ägg
2½ dl lättkvarg
Om du vill att brödet ska bli sötare kan du även blanda i typ 1dl brödsirap
 
Blanda först de torra ingridienserna, tillsätt resten & rör ihop med elvisp, låt stå i 5-10 minuter för att degen ska få dra ihop sig lite!
In i ugnen på 175g-200g i 60 minuter..... om du inte vill att toppen ska bli allt för hård kan du lägga på folie efter typ 40 minuter! Skiva gärna upp och frys in om du inte hinner äta upp hela på en gång! =)
 
 
Nån som har tänkt testa nåt?
//Jossan

Kommentarer

  • Instruktör Jessica säger:

    Men lätt! Definitivt muslin, å även brödet då ja me är en brödbrud ;)
    Gröten passar ja på...lite konsistensvarning på den, eller? Nice me nya recept!

    Sugen men vill ha nåt nyttigt?
    Frökex är grejer:

    2 dl majsmjöl
    0,5 dl pumpakärnor
    1 dl solrosfrön
    1 dl sesamfrön
    0,5 dl linfrön
    0,5 dl olja (rapsolja funkade finfint)
    3 dl vatten
    flingsalt
    Blanda allt det torra. Koka vattnet och tillsätt det + olja.
    Klicka ut smeten på bakplåtspapper. Lägg ett till papper på och tryck eller kavla ut smeten så det täcker en hel plåt.
    Markera rutor så att de går bryta sönder när de är klara.
    Strö flingsalt över. Grädda ca 1h längst ner, 150grader
    NJUT!

    Svar: Men åh... så kul Jessica, detta måste jag genast testa! Tack =) alltid kul med nya recept! //Jossan
    friskvardskompaniet.blogg.se

    2013-09-01 | 16:06:31
  • Sara H säger:

    Jag ska defenitivt testa alla tre, mest sugen på muslin och brödet =)

    Svar: Hoppas du gillar frukostarna ;p //Jossan
    friskvardskompaniet.blogg.se

    2013-09-02 | 07:25:33
  • Anonym säger:

    Japp! Müslin.
    Ha en bra vecka!/Agnes

    Svar: Lycka till! Å tack desamma Agnes! //Jossan
    friskvardskompaniet.blogg.se

    2013-09-02 | 08:08:05
  • Instruktör linda säger:

    Jag vill utfärda en varning för Jessicas kex! De är fruktansvärt beroendeframkallande!!!

    Svar: Haha.... =) nu blev jag ännu mer sugen på att testa! //Jossan
    friskvardskompaniet.blogg.se

    2013-09-02 | 10:36:48
  • Jessica säger:

    Testade en variant på din musli Jossan :)

    3 dl fiberhavregryn
    3 dl rågflingor
    1 dl hackade nötter (jag mixade paranötter,hasselnöter och solroskärnor)
    1 dl linfrön
    1 dl solrosfrön
    1 dl kokosflingor
    1 tsk vaniljpulver
    1,5 msk kardemumma
    2 tsk mald ingefära
    1,5 msk kanel
    1 tsk havssalt
    2 msk honung
    3 msk rapsolja
    2 dl vatten

    Sätt ugnen på 175 grader.
    Blanda kanel, kardemumma och ingefära och de torra ingredienserna i en bunke.
    Blanda honung, rapsolja, vatten och vaniljpulver i en skål.
    Slå vätskan över grynbladningen och rör ihop.
    Lägg ett bakplåtspapper på en plåt med höga kanter och fördela blandningen på plåten.
    Torka i ugnen i 50 minuter (30min i varmluftsugn)
    Rör om blandningen var 10 minut för att få en fin färg.
    Låt svalna, tillsätt därefter 1 dl torkade blåbär, gojibär eller russin om man vill ha lite sötare smak.
    Naturell musli med färska bär blev familjefavvon.

    Testa eller utveckla din favorit!

    Svar: Inte illa Jessica! Vi får testa det där =) // Tina
    friskvardskompaniet.blogg.se

    2014-07-30 | 09:38:17

Kommentera inlägget här: